Haber-Fotoğraf: Umut IŞIK
Kamu Sağlık Tesisleri Ruhsatlandırma Yönetmeliği Bilgilendirme Bölge Toplantısının 4’ncüsü Edirne’de gerçekleştirildi. Edirne İl Sağlık Müdürlüğü ev sahipliğinde gerçekleştirilen toplantıya; Edirne Valisi Ekrem Canalp ve eşi Dr. Ayten Canalp, Sağlık Bakanlığı Daire Başkanları Ahmet Zengin ve Nuhi Çelikkaya ile Edirne, Kırklareli, Tekirdağ, Çanakkale İl Sağlık Müdürlükleri, Kamu Sağlık Tesisleri ruhsatlandırma iş ve işlemlerini yürüten yönetici ve birim personelleri, kamu ve üniversite hastaneleri başhekimleri katıldı.
“SAĞLIK SİSTEMİ TEK BİR ÇATI ALTINDA YÖNETİLİR HALE GELDİ”
Türkiye’de kamu hizmetleri içerisinde sağlık hizmeti denildiğinde vatandaş memnuniyetinin çok üst düzeyde olduğunu söyleyen Edirne Valisi Ekrem Canalp, “belli ülkeler ile aramızda boşluklar var. Hala eksiklikler gözüküyor. Ama çok iyi motive olmuş sağlık personeline sahip olduğumuz için arkadaşlarımızda iştahla, aşkla, şevkle, heyecanla çalışıyor oldukları içindir ki personel sayısındaki azlığa rağmen vatandaş memnuniyetleri açısından bakmış olduğumuz zaman o ülkelerle tam bir tezat var aramızda vatandaş memnuniyetimiz çok daha yüksek aradaki açığa rağmen. Bu tam bir paradokstur aslında çünkü normalde olması gereken bir denklem neyi söylemesi gerekir. Eğer personel açığınız varsa vatandaş memnuniyeti de buna göre düşük olması gerekir. Ama Türkiye’de kamu hizmetleri içerisinde sağlık hizmeti dediğiniz zaman vatandaş memnuniyeti çok üst düzeyde bir memnuniyeti sağlayabilecek düzeye gelmiş ise ve arada yine de sağlık personel sayısındaki bir azlığa rağmen bu üst düzeyde başarıyı elde edebiliyorsak bunun bir tane açıklaması vardır. Oda Türkiye’de ki sağlık personelinin belki de olması gerekenden beklenilenden çok daha ötesinde bir performansla ve iyi bir hizmet aşkıyla çalışıyor oluşudur. Reformun getirdiği yeniliklerden bir tanesi de buydu. Birleştirmeler oldu. Hepinizin bilmiş olduğu gibi sağlık sistemi tek bir çatı altında yönetilir hale geldi. Çok fazla başlılık ortadan kalktı. Hastanelerimizi, sağlık tesislerimizi yeniledik. Sağlık personelimiz kendisini yeniden motive etti. Ama aynı zamanda bir şey daha yapıldı. O da sağlık mevzuatı ile karşılaşılmış olan sorunların giderilmesi yönelik yapılmış olan çalışmalardır. Bunu da hiçbir şekilde ihmal etmemek gerekiyor. Çünkü Türkiye’de de dünyanın başka ülkelerinde de eğer siz bir yenilik yapacaksanız mutlaka ki o yenliğin hukuki alt yapısını da iyi bir şekilde oluşturmak zorundasınız. Yoksa atacağınız adımlar daha sonra ilerleyen dönemlerde size problem olarak geri dönebiliyor. Bugün burada yapmış olduğumuz çalışmada aslında Türkiye’nin 20 yıllık sağlık da reform çalışmasının adımlarından bir tanesidir. Geçmiş yıllarda tıpkı diğer çalışmalarda olduğu gibi yapılmış olan bu şekildeki çalışmalardan saha da edinilmiş olan tecrübelerden bu tecrübeler neticesinde elde edilmiş olan bilgilerin geri dönüşümü ile bakanlık düzeyinde yapılmış olan mevzuat değişiklikleri ile Türkiye’de iyi bir reform yönetimi sergilenmiş oldu. İnşallah bu toplantıda sizlerin çabası ve gayretiyle ortaya çıkacak sonuçlarında yine bütün memleketimiz için sağlık çalışanları için ve bütün vatandaşlarımız için hayırlı gelişmelere vesile olmasını temenni ediyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum” dedi.
“SAHAYI BİR DİNLEYELİM, NE SES GELİYOR”
Sunumlarını gerçekleştiren Kamu Sağlık Tesisleri Ruhsatlandırma Daire Başkanı Ahmet Zengin “sağlık tesislerinde proje aşamasında yöneticilerin bunu değerlendirmesi çok önem arz ettiğini söyledi. Zengin, “daha geriye doğru gittiğimiz zaman proje bazında yapılan sağlık tesisleri sadece sağlık yatırımları genel müdürlüğü, kısmi teknik ekiple karar verdiği, uygulamaya başladığı. Daha sonra geçici kabullerde çok ciddi noksanların olduğu, sağlık hizmet sunumunun bir an önce başlaması gerektiği için apar topar teslim aldığımız hastanelerimiz bunlar bundan sonra yaşanmayacak mı, belki sağlık hizmet sunumunun çok hızlı elzem olduğu yerlerde yaşanacak ama en azından bir ilki gerçekleştirdik. Sağlık yatırımları genel müdürlüğü bu sağlık tesislerinin bu projelendirme aşamasında ki kompedan genel müdürlüğü. Biz aslında bir rehber mahiyetinde, bundan sonra yapılacak sağlık tesislerinde asgari fiziki kriterlerimiz olsun. Hem mühendis projeciler, hem sağlık yatırımları genel müdürlüğünde ki teknik ekibimiz projeleri kabul ederken, bu nitelik ve kaliteyi arttıracak asgari kriterlere göre projelendirmeyi onaylasınlar diye böyle yola çıktık. Bilgilendirme yönetmeliğinin genel bilgilendirmesini yapacağım. Bilgilendirme yapmadan önce bir şey daha paylaşmak istiyorum. 2013 yılında mevzuatsal olarak getirilen zorunluluklar karşısında bakan onayıyla ruhsatlandırma veriliyordu ama hiçbir kritere bakılmıyordu. İşte devlet hastanesine ruhsat vereceğiz verdik. Şimdi öyle olmayacak. Dolayısıyla bu yönetmelikle ilk defa kamu statüsünde ki sağlık tesislerinin ruhsatlandırılması için yapılan bir hamle, atılan bir adım. Dolayısıyla illa ki noksanlıkları olacaktır, hep beraber bunları ilerleyen aşamalarda göreceğiz ona göre gardımızı alacağız. Yönetmelik yayınlandıktan sonra birkaç ay bekledik. Sahayı bir dinleyelim, ne ses geliyor diyerek bir yerde bölgesel bilgilendirme toplantıları planlayalım dedik. 15 tane ilimizi bölge ili olarak belirleyerek toplantılarımızı yapmaya başladık. Yaklaşık 3 ay içerisinde bitireceğiz. 3 ay sonra yine bir çalıştay, il ekiplerimizle geri bildirimleri sonucunda yönetmeliğin 1 yılını tamamlamasından sonra da revizyon düşünebiliriz. Bugün 4.sü nü yaptığımız Serhat ilimiz Edirne’de, Çanakkale, Tekirdağ, Kırklareli illerimizde bugün bilgi paylaşımı yapacağız. Kamu sağlık tesisleri ruhsatlandırma süreci ne zaman başladı? Yeni bir şey değil. Bakanlığımızca sağlık tesislerimizin ruhsatlandırılması zorunlu hale gelmiştir. Daha sonra bir sistem değişikliği oldu. Cumhurbaşkanlığı sistemiyle kurumların teşkilat kanunlarında da bazı kurumlarının tamamen, bazılarının kısmi değişiklikler oldu. Sağlık Bakanlığı görevleri arasında sayılan bu görev tüm ulusal düzeyde, sağlık hizmeti sunan kamu, özel, üniversite hiçbir kurumun fakrı gözetmeksizin hepsinde yetkin kılınan sağlık bakanlığıdır. Bu yönetmeliğe niye ihtiyaç duyuldu? Yasal dayanağı olmasına rağmen kamu sağlık tesislerinde ikinci bir mevzuat yoktu” dedi.
“SON 20 YILDA SAĞLIKTA KAT ETTİĞİMİZ MESAFELER”
Ruhsatlandırma bilgilendirme toplantısının 4’ncüsünün Edirne’de düzenlendiğini belirten Edirne İl Sağlık Müdürü Ali Cengiz Kalkan “ bugün burada çok önemli bir toplantı için buradayız. Edirne gibi serhat ilimizde çok kıymetli bilgilerin paylaşılmasına hep birlikte tanıklık edeceğiz. Kamu sağlık tesisleri, ruhsatlandırma dairesi, yeni yönetmeliğin uygulamaları, bölge bilgilendirme toplantısının 4.sünü ilimiz Edirne’de yapılmasından dolayı Sağlık Bakanlığımıza, kıymetli başkanlığımıza şükranlarımı sunuyorum. Bende 6 tane hastanenin taşınmasında refakat ettim. Burada hep sağlık tesislerimizle ilgili gerek devralırken gerek devir aldıktan sonra yaşadığımız sorunlarla ilgili danışacağımız birimlerimizin olmasını hep arzu ederdim. Şimdi bunun daha sistematik bir hale gelmiş olmasını, daha projelendirme aşamasındayken kıymetli yöneticilerimizin elinden geçmesi gerçekten sağlıkta son 20 yılda kat ettiğimiz mesafelerin nereye geldiğini göstermesi açısından da çok anlamlı. Yeni açacağımız tesislerin daha güzel açılması için yapacağımız iş birliğinin bereketli, hayırlı olmasını diliyorum” dedi.
Kamu Sağlık Tesisleri Ruhsatlandırma Yönetmeliği Bilgilendirme Bölge Toplantısının 4’ncüsü Edirne’de gerçekleştirildi. Edirne İl Sağlık Müdürlüğü ev sahipliğinde gerçekleştirilen toplantıya; Edirne Valisi Ekrem Canalp ve eşi Dr. Ayten Canalp, Sağlık Bakanlığı Daire Başkanları Ahmet Zengin ve Nuhi Çelikkaya ile Edirne, Kırklareli, Tekirdağ, Çanakkale İl Sağlık Müdürlükleri, Kamu Sağlık Tesisleri ruhsatlandırma iş ve işlemlerini yürüten yönetici ve birim personelleri, kamu ve üniversite hastaneleri başhekimleri katıldı.
“SAĞLIK SİSTEMİ TEK BİR ÇATI ALTINDA YÖNETİLİR HALE GELDİ”
Türkiye’de kamu hizmetleri içerisinde sağlık hizmeti denildiğinde vatandaş memnuniyetinin çok üst düzeyde olduğunu söyleyen Edirne Valisi Ekrem Canalp, “belli ülkeler ile aramızda boşluklar var. Hala eksiklikler gözüküyor. Ama çok iyi motive olmuş sağlık personeline sahip olduğumuz için arkadaşlarımızda iştahla, aşkla, şevkle, heyecanla çalışıyor oldukları içindir ki personel sayısındaki azlığa rağmen vatandaş memnuniyetleri açısından bakmış olduğumuz zaman o ülkelerle tam bir tezat var aramızda vatandaş memnuniyetimiz çok daha yüksek aradaki açığa rağmen. Bu tam bir paradokstur aslında çünkü normalde olması gereken bir denklem neyi söylemesi gerekir. Eğer personel açığınız varsa vatandaş memnuniyeti de buna göre düşük olması gerekir. Ama Türkiye’de kamu hizmetleri içerisinde sağlık hizmeti dediğiniz zaman vatandaş memnuniyeti çok üst düzeyde bir memnuniyeti sağlayabilecek düzeye gelmiş ise ve arada yine de sağlık personel sayısındaki bir azlığa rağmen bu üst düzeyde başarıyı elde edebiliyorsak bunun bir tane açıklaması vardır. Oda Türkiye’de ki sağlık personelinin belki de olması gerekenden beklenilenden çok daha ötesinde bir performansla ve iyi bir hizmet aşkıyla çalışıyor oluşudur. Reformun getirdiği yeniliklerden bir tanesi de buydu. Birleştirmeler oldu. Hepinizin bilmiş olduğu gibi sağlık sistemi tek bir çatı altında yönetilir hale geldi. Çok fazla başlılık ortadan kalktı. Hastanelerimizi, sağlık tesislerimizi yeniledik. Sağlık personelimiz kendisini yeniden motive etti. Ama aynı zamanda bir şey daha yapıldı. O da sağlık mevzuatı ile karşılaşılmış olan sorunların giderilmesi yönelik yapılmış olan çalışmalardır. Bunu da hiçbir şekilde ihmal etmemek gerekiyor. Çünkü Türkiye’de de dünyanın başka ülkelerinde de eğer siz bir yenilik yapacaksanız mutlaka ki o yenliğin hukuki alt yapısını da iyi bir şekilde oluşturmak zorundasınız. Yoksa atacağınız adımlar daha sonra ilerleyen dönemlerde size problem olarak geri dönebiliyor. Bugün burada yapmış olduğumuz çalışmada aslında Türkiye’nin 20 yıllık sağlık da reform çalışmasının adımlarından bir tanesidir. Geçmiş yıllarda tıpkı diğer çalışmalarda olduğu gibi yapılmış olan bu şekildeki çalışmalardan saha da edinilmiş olan tecrübelerden bu tecrübeler neticesinde elde edilmiş olan bilgilerin geri dönüşümü ile bakanlık düzeyinde yapılmış olan mevzuat değişiklikleri ile Türkiye’de iyi bir reform yönetimi sergilenmiş oldu. İnşallah bu toplantıda sizlerin çabası ve gayretiyle ortaya çıkacak sonuçlarında yine bütün memleketimiz için sağlık çalışanları için ve bütün vatandaşlarımız için hayırlı gelişmelere vesile olmasını temenni ediyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum” dedi.
“SAHAYI BİR DİNLEYELİM, NE SES GELİYOR”
Sunumlarını gerçekleştiren Kamu Sağlık Tesisleri Ruhsatlandırma Daire Başkanı Ahmet Zengin “sağlık tesislerinde proje aşamasında yöneticilerin bunu değerlendirmesi çok önem arz ettiğini söyledi. Zengin, “daha geriye doğru gittiğimiz zaman proje bazında yapılan sağlık tesisleri sadece sağlık yatırımları genel müdürlüğü, kısmi teknik ekiple karar verdiği, uygulamaya başladığı. Daha sonra geçici kabullerde çok ciddi noksanların olduğu, sağlık hizmet sunumunun bir an önce başlaması gerektiği için apar topar teslim aldığımız hastanelerimiz bunlar bundan sonra yaşanmayacak mı, belki sağlık hizmet sunumunun çok hızlı elzem olduğu yerlerde yaşanacak ama en azından bir ilki gerçekleştirdik. Sağlık yatırımları genel müdürlüğü bu sağlık tesislerinin bu projelendirme aşamasında ki kompedan genel müdürlüğü. Biz aslında bir rehber mahiyetinde, bundan sonra yapılacak sağlık tesislerinde asgari fiziki kriterlerimiz olsun. Hem mühendis projeciler, hem sağlık yatırımları genel müdürlüğünde ki teknik ekibimiz projeleri kabul ederken, bu nitelik ve kaliteyi arttıracak asgari kriterlere göre projelendirmeyi onaylasınlar diye böyle yola çıktık. Bilgilendirme yönetmeliğinin genel bilgilendirmesini yapacağım. Bilgilendirme yapmadan önce bir şey daha paylaşmak istiyorum. 2013 yılında mevzuatsal olarak getirilen zorunluluklar karşısında bakan onayıyla ruhsatlandırma veriliyordu ama hiçbir kritere bakılmıyordu. İşte devlet hastanesine ruhsat vereceğiz verdik. Şimdi öyle olmayacak. Dolayısıyla bu yönetmelikle ilk defa kamu statüsünde ki sağlık tesislerinin ruhsatlandırılması için yapılan bir hamle, atılan bir adım. Dolayısıyla illa ki noksanlıkları olacaktır, hep beraber bunları ilerleyen aşamalarda göreceğiz ona göre gardımızı alacağız. Yönetmelik yayınlandıktan sonra birkaç ay bekledik. Sahayı bir dinleyelim, ne ses geliyor diyerek bir yerde bölgesel bilgilendirme toplantıları planlayalım dedik. 15 tane ilimizi bölge ili olarak belirleyerek toplantılarımızı yapmaya başladık. Yaklaşık 3 ay içerisinde bitireceğiz. 3 ay sonra yine bir çalıştay, il ekiplerimizle geri bildirimleri sonucunda yönetmeliğin 1 yılını tamamlamasından sonra da revizyon düşünebiliriz. Bugün 4.sü nü yaptığımız Serhat ilimiz Edirne’de, Çanakkale, Tekirdağ, Kırklareli illerimizde bugün bilgi paylaşımı yapacağız. Kamu sağlık tesisleri ruhsatlandırma süreci ne zaman başladı? Yeni bir şey değil. Bakanlığımızca sağlık tesislerimizin ruhsatlandırılması zorunlu hale gelmiştir. Daha sonra bir sistem değişikliği oldu. Cumhurbaşkanlığı sistemiyle kurumların teşkilat kanunlarında da bazı kurumlarının tamamen, bazılarının kısmi değişiklikler oldu. Sağlık Bakanlığı görevleri arasında sayılan bu görev tüm ulusal düzeyde, sağlık hizmeti sunan kamu, özel, üniversite hiçbir kurumun fakrı gözetmeksizin hepsinde yetkin kılınan sağlık bakanlığıdır. Bu yönetmeliğe niye ihtiyaç duyuldu? Yasal dayanağı olmasına rağmen kamu sağlık tesislerinde ikinci bir mevzuat yoktu” dedi.
“SON 20 YILDA SAĞLIKTA KAT ETTİĞİMİZ MESAFELER”
Ruhsatlandırma bilgilendirme toplantısının 4’ncüsünün Edirne’de düzenlendiğini belirten Edirne İl Sağlık Müdürü Ali Cengiz Kalkan “ bugün burada çok önemli bir toplantı için buradayız. Edirne gibi serhat ilimizde çok kıymetli bilgilerin paylaşılmasına hep birlikte tanıklık edeceğiz. Kamu sağlık tesisleri, ruhsatlandırma dairesi, yeni yönetmeliğin uygulamaları, bölge bilgilendirme toplantısının 4.sünü ilimiz Edirne’de yapılmasından dolayı Sağlık Bakanlığımıza, kıymetli başkanlığımıza şükranlarımı sunuyorum. Bende 6 tane hastanenin taşınmasında refakat ettim. Burada hep sağlık tesislerimizle ilgili gerek devralırken gerek devir aldıktan sonra yaşadığımız sorunlarla ilgili danışacağımız birimlerimizin olmasını hep arzu ederdim. Şimdi bunun daha sistematik bir hale gelmiş olmasını, daha projelendirme aşamasındayken kıymetli yöneticilerimizin elinden geçmesi gerçekten sağlıkta son 20 yılda kat ettiğimiz mesafelerin nereye geldiğini göstermesi açısından da çok anlamlı. Yeni açacağımız tesislerin daha güzel açılması için yapacağımız iş birliğinin bereketli, hayırlı olmasını diliyorum” dedi.