Engelli bireylere tanılama ve toplumun her kesimine psikososyal destek hizmeti sunan Edirne Rehberlik ve Araştırma Merkezi, engelli bireylerin meslek edinmelerine rehberlik edecek olan Türkçe adı ‘Yeteneğini keşfet, engelini aş’ isimli proje devam ediyor.
Haber: Gülşah AK
Alınan bilgiye göre Milli Eğitim Bakanlığı’nın özel gereksinimli bireylerin sosyal, duygusal, zihinsel ve mesleki gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla birçok proje gerçekleştirildiği belirtildi. Ülke genelinde engelli nüfusun 61,8'inin 23 yaş ve üzerinde olduğu belirtilirken projeyle ilgili şu bilgilere yer verildi:
“Özel gereksinimli bireylerin toplumla bütünleşmeleri, yeteneklerini keşfetmeleri ve yetenekleri doğrultusunda kendilerini geliştirmeleri için gerekli ortamların hazırlanması ve destek sağlanması ise eğitim sistemimizin en temel amaçlarındandır. Bu noktadan hareketle yola çıkan Edirne RAM, koordinatörlüğünü yürüttüğü projesi aracılığıyla engelli yetişkinler için eğitim fırsatları yaratmayı hedeflemektedir. Edirne RAM, yetişkin engelli bireyleri kendilerine özel açılan seramik, atletizm, müzik, ses eğitimi, örgü, takı tasarımı, halk oyunları ve dokuma gibi kurslara yönlendirme yapmaktadır. Özel gereksinimli yetişkinler, bilgi edinme, el becerilerini geliştirme ya da meslek edinme amacıyla bu kurslara katılmaktadırlar. Bu noktada onları en uygun kursa yerleştirmenin çok önemli olduğunun farkında olan Edirne Rehberlik Araştırma Merkezi, bu proje ile öğrenim çağı dışına çıkmış olan özel gereksinimli öğrenciler ihtiyaçlarını, ilgi alanlarını ve yeteneklerini göz önünde bulundurarak en uygun kursa yerleştirmek için bir ölçme aracı geliştirmeyi hedeflemektedir. Bu araçla, özel gereksinimli yetişkinler ilgi alanlarını ve yeteneklerini keşfedecekler, öz-farkındalıkları, öz yeterlikleri ve özgüvenleri artacak ve yaşamdan aldıkları doyum yükselecektir.”
5 ÜLKEYLE ORTAK PROJE
Projenin ortak ülkelerinin Türkiye, Almanya, İtalya, Romanya ve Yunanistan olduğubelirtilirken, proje süresince 4 adet proje yönetimi toplantısı ve 5 katılımcı ülkeden 15 psikolojik danışman, özel eğitim öğretmenleri ve özel eğitim uzmanları ile 5 öğrenim ve eğitim faaliyeti düzenleyecekleri bildirildi.
Proje faaliyetlerinde düzenlenecek eğitimler ve toplantılarla ilgili bilgi veren yetkililer tarafından şu ifadelere yer verildi:
“Bu faaliyetlerde, bir ölçeğin nasıl geliştirileceği ile ilgili eğitimler düzenlenecek, ülkelerin özel eğitim kurumlarında gözlemler ve toplantılar yapılacak, ölçek geliştirmek için çalıştaylar düzenlenecektir. Projenin fikri çıktısı İngilizce, Türkçe, İtalyanca, Almanca, Yunanca ve Romen dillerinde uluslararası bir ölçme aracı olacaktır. Envanterin geçerlilik, güvenilirlik ve uygulanabilirliğini değerlendirmek için ön test, son test ve anket uygulamaları ve istatistiksel analizler kullanılacaktır. Ölçeğin son hali Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü ile paylaşılacak ve uygun görülürse öğrenim çağı dışına çıkmış olan özel gereksinimli öğrencileri halk eğitim merkezlerine yönlendirirken kullanılabilecek bir araç olarak tüm Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde uygulanabilecektir. Bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde, özel gereksinimli yetişkinlerin eğitimleri alanında inovasyon ve farkındalık yaratmak ise projenin nihai hedefidir.”
Haber: Gülşah AK
Alınan bilgiye göre Milli Eğitim Bakanlığı’nın özel gereksinimli bireylerin sosyal, duygusal, zihinsel ve mesleki gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla birçok proje gerçekleştirildiği belirtildi. Ülke genelinde engelli nüfusun 61,8'inin 23 yaş ve üzerinde olduğu belirtilirken projeyle ilgili şu bilgilere yer verildi:
“Özel gereksinimli bireylerin toplumla bütünleşmeleri, yeteneklerini keşfetmeleri ve yetenekleri doğrultusunda kendilerini geliştirmeleri için gerekli ortamların hazırlanması ve destek sağlanması ise eğitim sistemimizin en temel amaçlarındandır. Bu noktadan hareketle yola çıkan Edirne RAM, koordinatörlüğünü yürüttüğü projesi aracılığıyla engelli yetişkinler için eğitim fırsatları yaratmayı hedeflemektedir. Edirne RAM, yetişkin engelli bireyleri kendilerine özel açılan seramik, atletizm, müzik, ses eğitimi, örgü, takı tasarımı, halk oyunları ve dokuma gibi kurslara yönlendirme yapmaktadır. Özel gereksinimli yetişkinler, bilgi edinme, el becerilerini geliştirme ya da meslek edinme amacıyla bu kurslara katılmaktadırlar. Bu noktada onları en uygun kursa yerleştirmenin çok önemli olduğunun farkında olan Edirne Rehberlik Araştırma Merkezi, bu proje ile öğrenim çağı dışına çıkmış olan özel gereksinimli öğrenciler ihtiyaçlarını, ilgi alanlarını ve yeteneklerini göz önünde bulundurarak en uygun kursa yerleştirmek için bir ölçme aracı geliştirmeyi hedeflemektedir. Bu araçla, özel gereksinimli yetişkinler ilgi alanlarını ve yeteneklerini keşfedecekler, öz-farkındalıkları, öz yeterlikleri ve özgüvenleri artacak ve yaşamdan aldıkları doyum yükselecektir.”
5 ÜLKEYLE ORTAK PROJE
Projenin ortak ülkelerinin Türkiye, Almanya, İtalya, Romanya ve Yunanistan olduğubelirtilirken, proje süresince 4 adet proje yönetimi toplantısı ve 5 katılımcı ülkeden 15 psikolojik danışman, özel eğitim öğretmenleri ve özel eğitim uzmanları ile 5 öğrenim ve eğitim faaliyeti düzenleyecekleri bildirildi.
Proje faaliyetlerinde düzenlenecek eğitimler ve toplantılarla ilgili bilgi veren yetkililer tarafından şu ifadelere yer verildi:
“Bu faaliyetlerde, bir ölçeğin nasıl geliştirileceği ile ilgili eğitimler düzenlenecek, ülkelerin özel eğitim kurumlarında gözlemler ve toplantılar yapılacak, ölçek geliştirmek için çalıştaylar düzenlenecektir. Projenin fikri çıktısı İngilizce, Türkçe, İtalyanca, Almanca, Yunanca ve Romen dillerinde uluslararası bir ölçme aracı olacaktır. Envanterin geçerlilik, güvenilirlik ve uygulanabilirliğini değerlendirmek için ön test, son test ve anket uygulamaları ve istatistiksel analizler kullanılacaktır. Ölçeğin son hali Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü ile paylaşılacak ve uygun görülürse öğrenim çağı dışına çıkmış olan özel gereksinimli öğrencileri halk eğitim merkezlerine yönlendirirken kullanılabilecek bir araç olarak tüm Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde uygulanabilecektir. Bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde, özel gereksinimli yetişkinlerin eğitimleri alanında inovasyon ve farkındalık yaratmak ise projenin nihai hedefidir.”