Kışlık lastik uygulamasında son tarih 1 Aralık 2023. Yasal tarih henüz gelmemiş olmasına rağmen havaların soğuması ve yağışların başlaması ile sürücüler kışlık lastiklerini taktırmaya başladı.
Edirne sanayide lastikçilik yapan esnaf Ahmet Biçer, havaların lastik değişimini hızlandırdığını belirtirken geçen seneye göre değişen kur artışından dolayı fiyatların bu sene artmış olduğunu ifade etti. Biçer, “Yasal tarih henüz gelmese de sürücüler kış lastiklerini taktırmaya başladılar, bir yoğunluk mevcut. Özellikle ticari ve yurt dışına çıkan araçlar şuan daha fazla değişim yaptırıyorlar. Dövizdeki artıştan kaynaklı kış lastiklerinin fiyatları ise geçen seneye göre artmış durumda.” dedi
Havaların soğuması ile birlikte kış kendini iyiden iyiye belli ederken sürücüler sürüş güvenlikleri için kışlık lastiklere geçmeye başladı. Ancak lastik fiyatları geçen seneye göre el yakıyor. Artan döviz ve enflasyon ile beraber geçen seneye göre fiyatların arttığını söyleyen Biçer, ayrıca tüm lastik firmaların aralık ayına girerken zam yaptığını, “Aralık ayının da yaklaşmasıyla birlikte tüm lastik firmaları yüzde 8 oranında zam yapıyorlar. Aralık ayı itibariyle yüzde 8 oranında bir zam uygulanmış olacaktır. Geçen seneyi bu seneyle kıyasladığımızda ortalama yüzde 50 oranında artışlar oldu. Markadan markaya göre bakıldığında yüzde 70 oranında artış görülen lastikler de var.” Sözleri ile aktardı.
“KIŞLIK LASTİKLER YOLA YAPIŞMA ÖZELLİĞİNE SAHİP”
Havaların soğumasıyla birlikte kış lastiklerinin de değişim süreçleri başladı. Yasal tarih 1 Aralık 2023 olarak belirlenirken, özellikle ticari araçlarda bu tarihte kış lastiklerinin değişmesi gerekiyor. Kış lastiklerinin eksi derece havalarda yolu tutuşu ve yola hâkimiyetini daha fazla hissedilir kıldığını vurgulayan Biçer, “Kış lastiğinde genelde M+S özelliğine bakıyorlar. Fakat kış lastiğinin olması gereken ibare alpin dediğimiz dağ sembolüdür. Yani lastiğin yanak kısmında kar sembolü olması lazım. Eksi havalarda çalışması için dağ işareti çok önemlidir.” İfadelerinde bulundu.
Dört mevsim lastiklerde de M+S özelliğinin olduğunu ancak buz yollar için çok kullanışlı olmadığının altını çizen Biçer, “Buzlu havalarda dört mevsim lastiklerden kış lastiği kadar verim alamayız, vakum özelliği kış lastiği gibi buzlu yollara uygun değildir. İki senedir doğru düzgün kış havası görmedik. Özellikle sabah saatlerinde aracına binenler iki üç günlük buzlu yol gördüler. Kış lastiği dediğimiz alpin özellikli lastikler yola yapışma özelliğine sahip, vakum görevi görüyor. Dört mevsim lastik biraz daha yazlık bölgelerde tercih ediliyor.” dedi.
40 BİN KM DEĞİŞİM İÇİN İDEAL
Müşterilerin değişim yaptırmak istemeyişinden dolayı dört mevsim lastiklere ilgi gösterdiğini aktaran Biçer, “Genelde müşteriler yaz kış lastik değişimi yapmak istemiyorlar. Bu sebeple dört mevsim lastik isteyen müşterilerimiz, kış lastik değişiminden çekindikleri için kış lastiklerine sıcak bakmıyorlar. Ortalama 45 bin kilometreye kadar değişiyor. Ama tam verim almak için 40 bin km idealdir. Bir de kauçuk özelliği var. Lastiği sıfır taktıktan sonra 5 yıl kullanılabilir. Mesela 2023 yılındayız, bu yıl takılan bir lastiği 2028 yılında değiştirmek gerekiyor. Çünkü 2023 yılında yola atılan kimyasalların lastiklere verdiği zarar, kauçuk maddesini zaman içerisinde sertleştiriyor.” İfadelerinde bulundu.(Haber: Mehmet Efecan Hıdıroğlu)