Haber-Fotoğraf: Umut IŞIK
Deveci Han Kültür Merkezinde düzenlenen toplantıda TBMM’nin 100’üncü yılında egemenlik toplantıları ile başlatılan 7 toplantının 2’incisi “Cumhuriyet ve Kadın” konulu toplantı düzenlendi. Toplantı ilk olarak saygı duruşu ve İstiklal Marşının okunması ile başladı. Açılış konuşmasını gerçekleştiren Kent Konseyi Başkanı Ziya Gökerküçük’ün ardından Doç. Dr. Pervin Bilir, Dr. Öğr. Görevlisi Elif Hacı Salihoğlu, Dr. Öğretim Görevlisi Gökben Demirbaş, konuşmacı olarak programda yer aldı.
Açılış konuşmasını yapan Edirne Kent Konseyi Başkanı Ziya Gökerküçük, “Bugünkü toplantının amacı bizim TBMM’nin 100’üncü Yılında egemenlik toplantıları diye başlattığımız 7 toplantının 2.sindeyiz. Birincisini Cumhuriyet ve Ekonomi diye yaptık. Bu Cumhuriyet ve Kadın. Bundan sonra ki Cumhuriyet ve Yerel Yönetimler, Cumhuriyet ve Eğitim gibi devam edecekler. Bugün 4 konuşmacı kadın arkadaşımız katılacak bize. Pervin Bilir Çukurova Üniversitesi’nden geldi. Seyhan Bilir Güler, Elif Hacı Salihoğlu, Gökben Demirbaş’ta Trakya Üniversitesi elemanları. Bildiğimiz gibi Türkiye Cumhuriyeti kurulurken meclisi kurduk. Bu meclisin devamında kentlerde de sivil örgütlenmeler olmalı, mahallelerde de olmalı. Ama bunu başaramadık 100. Yılda. Bu mantıkla çıktık biz bu toplantılara. 100. Yılda meclisimizin bile işlevi azaldı. Dolayısıyla yeniden bunu sorgulamak, yeni geliştirilen Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin ne kadar doğru olduğu ne kadar yanlış olduğunu tartışmak sorularla birbirimize anlatmak niyetiyle bu toplantıları yapıyoruz. Kadın olması önemli. Çünkü kadın olmadığı zaman ülke olmaz. Yüzde 50’si kadın dediğimize göre onun için toplantıya kadın koymak zorundaydık. Bildiğiniz gibi kadınların bir sürü kazanımları var. Cumhuriyet kuruluşunda 1924’ten 1937’ye kadar bir sürü haklar verilmiş. Diğer haklar, işçiye verilen, köylüye verilen haklar gibi. Ama bu hakları biz kullanmayı becerememişiz. 100 yıl sonra biz ne yazık ki egemenlik halkta değil. Sözlerimizde var egemenlik ulusundur diyoruz ama maalesef alamadık. İşte bunu sorguluyoruz. Dolayısıyla egemenliğin nasıl elde edileceğini tartışarak, görüşerek, birbirimizi ikna ederek yeniden halkın toplumun egemen olmasını arzu ettiğimiz için bu toplantıyı yapıyoruz ki ne yazık ki bugün biraz eksik olacak. Çünkü hastalık nedeniyle kadınlarımda az gelecek. Ama gelenlerle biz bunu anlatmaya, basın yoluyla kamuoyuna ulaştırmaya çalışacağız” dedi.
Deveci Han Kültür Merkezinde düzenlenen toplantıda TBMM’nin 100’üncü yılında egemenlik toplantıları ile başlatılan 7 toplantının 2’incisi “Cumhuriyet ve Kadın” konulu toplantı düzenlendi. Toplantı ilk olarak saygı duruşu ve İstiklal Marşının okunması ile başladı. Açılış konuşmasını gerçekleştiren Kent Konseyi Başkanı Ziya Gökerküçük’ün ardından Doç. Dr. Pervin Bilir, Dr. Öğr. Görevlisi Elif Hacı Salihoğlu, Dr. Öğretim Görevlisi Gökben Demirbaş, konuşmacı olarak programda yer aldı.
Açılış konuşmasını yapan Edirne Kent Konseyi Başkanı Ziya Gökerküçük, “Bugünkü toplantının amacı bizim TBMM’nin 100’üncü Yılında egemenlik toplantıları diye başlattığımız 7 toplantının 2.sindeyiz. Birincisini Cumhuriyet ve Ekonomi diye yaptık. Bu Cumhuriyet ve Kadın. Bundan sonra ki Cumhuriyet ve Yerel Yönetimler, Cumhuriyet ve Eğitim gibi devam edecekler. Bugün 4 konuşmacı kadın arkadaşımız katılacak bize. Pervin Bilir Çukurova Üniversitesi’nden geldi. Seyhan Bilir Güler, Elif Hacı Salihoğlu, Gökben Demirbaş’ta Trakya Üniversitesi elemanları. Bildiğimiz gibi Türkiye Cumhuriyeti kurulurken meclisi kurduk. Bu meclisin devamında kentlerde de sivil örgütlenmeler olmalı, mahallelerde de olmalı. Ama bunu başaramadık 100. Yılda. Bu mantıkla çıktık biz bu toplantılara. 100. Yılda meclisimizin bile işlevi azaldı. Dolayısıyla yeniden bunu sorgulamak, yeni geliştirilen Cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin ne kadar doğru olduğu ne kadar yanlış olduğunu tartışmak sorularla birbirimize anlatmak niyetiyle bu toplantıları yapıyoruz. Kadın olması önemli. Çünkü kadın olmadığı zaman ülke olmaz. Yüzde 50’si kadın dediğimize göre onun için toplantıya kadın koymak zorundaydık. Bildiğiniz gibi kadınların bir sürü kazanımları var. Cumhuriyet kuruluşunda 1924’ten 1937’ye kadar bir sürü haklar verilmiş. Diğer haklar, işçiye verilen, köylüye verilen haklar gibi. Ama bu hakları biz kullanmayı becerememişiz. 100 yıl sonra biz ne yazık ki egemenlik halkta değil. Sözlerimizde var egemenlik ulusundur diyoruz ama maalesef alamadık. İşte bunu sorguluyoruz. Dolayısıyla egemenliğin nasıl elde edileceğini tartışarak, görüşerek, birbirimizi ikna ederek yeniden halkın toplumun egemen olmasını arzu ettiğimiz için bu toplantıyı yapıyoruz ki ne yazık ki bugün biraz eksik olacak. Çünkü hastalık nedeniyle kadınlarımda az gelecek. Ama gelenlerle biz bunu anlatmaya, basın yoluyla kamuoyuna ulaştırmaya çalışacağız” dedi.





