Edirne İl Tarım ve Orman Müdürü Atilla Bayazıt, tarımsal kuraklığı önüne geçilmesinin en önemli yolunu damla sulama yöntemi olduğunu belirtti.
Edirne Tarım ve Orman Müdürü Atilla Bayazıt, Karakasım köyünde damla sulama yöntemiyle ekim yapılan arazide üreticilerle birlikte incelemede bulundu. Bayazıt, gazetecilere yaptığı açıklamada, Geleneksel yöntemle ekimde çeltiğin bol suya ihtiyacını olduğunu anımsatarak, damla sulama yönteminin önemli miktarda su tasarrufu sağlayacağını ifade etti
Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli’nin talimatları ile damla sulama projesinin hayata girdiğini belirten Bayazıt, “Bu projede tarım arazilerinin kullanımının etkinleştirilmesi projesiydi. Bu proje doğrultusunda, biz de ilimizde çeşitli projeler hazırladık. Bitkisel üretim projeleri hazırladık ve bakanlığımıza gönderdik. Bakanlığımızda projeler onaylandıktan sonra finansman sağladı. 26 Mayıs’ta ilk projemizi de uygulamaya koyduk. Valimiz Ekrem Canalp’in katılımıyla bir lansman gerçekleştirdik. Bu proje de damla sulama yöntemi ile çeltik yetiştiriciliğinin yaygınlaştırılması projesiydi. Bu projeyi İpsala Kumdere köyümüzde lansman yapmıştık. Orada projeyi uygulamaya koymuştuk. Bu projeden 32 üreticimiz faydalanıyor, destek veriyorlar bizlere. Biz de 32 üreticimize yaklaşık 20 bin 300 kilo sertifikalı çeltik tohumu dağıttık. Yüzde 75 hibeli olarak. Üreticilerimiz bu tohumları, eğimli ve bayır arazilere ekilişleri gerçekleştirdiler. Bu klasik bir metot ile ekiliş değildi.” Şeklinde konuştu
Klasik metotta çelikte başka ürün ekilmediğini yeni metot ile tarlaya başka ürünlerinde ekilebildiğini dile getiren Bayazıt, “Nasıl ektiler bunu. Mibzer ile ekim yaptılar. Valimizde o lansman da zaten mibzer ile ekim yapmıştı. Damla sulama yöntemi ile çeltik yetiştiriciliğinde bildiğimiz hububat nasıl ekiliyorsa çeltiği de bu şekilde ekiyoruz. İçeresinde bulunduğumuz tarlada 22 Mayıs itibarinde ekilişi yaptı. Bu tarlada da üreticimiz daha öncesinde yulaf bitkisi vardı. Yulaf bitkisini hasat ettikten sonra çeltik ekimini gerçekleştirdi. Klasik metotta normalde çeltikten başka herhangi bir ürün üreticilerimiz ekmiyorlar.” Diye konuştu.
Damal sulama yöntemi ile su tasarrufu sağlandığının belirten Bayazıt, “Bu yöntemin çok avantajları var. Günümüzün en önemli konularından bir tanesi su. Suyu iyi kullanmamamız lazım ve gündemimizin en önemli konularından bir tanesi. Bu yöntem ile biz su tasarrufu da sağlamış olacağız. Normalde klasik mettotda yani şu an da ova da yapılan devamlı sulamada ki sistem de çeltik yetiştiriciliğinde dekara ortalama bin 800 ile 200 bin ton kadar su harcanmakta. Bu sistemde ise yaklaşık dekara 800 ile bin ton kadar bir su harcanmaktadır. Bu da bize yüzde 60 ve üzerinde su tasarrufu sağlamaktadır.
Bir kilo çeltik üretmek için bu yöntemde yaklaşık 800 ile bin litre arasında su kullanmaktayız. Bakanımız da kuraklık ile ilgili temas ediyor, açıklama yaptı, kuraklığın en etkili silahı aslında damlama sulama, biz bu şekilde suyu kontrol altında tutarak kuraklığa karşı da mücadele etmiş oluyoruz.” Diye konuştu.
Klasik metotta Ekim ayına kadar tarlanın boş kaldığını ifade eden Bayazıt, “Klasik metot ta ekim ayına kadar, ekim ayında hasat ediliyor çeltik ve mayıs ayına kadar tarla bomboş kalıyor. Bu usul de çeltiği ekim ayında beraber inşallah hasat edeceğiz. Hasat ettikten sonra yine üreticimiz bu tarlaya başka bir ürün yem bitkileri ekebilecek. Bu tarla da yulaf vardı, biz bunu hasat ettikten sonra çeltik ektik. Bu da bize oldukça büyük bir avantaj sağlayacak. Seneye isterse üreticimiz bu tarlaya başka bir ürün ekebilir. Ayçiçek, Buğday ekilebilir. Ürünleri değiştirebilir. İkinci ürün alabilir.” Şeklinde konuştu.
Bayazıt, “32 Üreticimiz ile bu projemize başladık ama diğer çeltik üreticilerimiz de şimdi gözleri bu projenin üzerinde ve verimleri bekliyor. Verimlerde normal klasik metotlara yakın veya ona eşdeğer olur. 700 750 kilo alan üreticilerimizi de biliyoruz. Bu rakamları alırsak oldukça güzel.” Dedi.
Çeltik üretiminde Edirne’nin birinci sırada olduğunu belirten Bayazıt, “Klasik metotta üretimimiz tamamen ovaya sıkışmış durumda. Bu sene 500 bin dekar üzerinde çeltik ekilişi bekliyoruz. Geçen sene bu rakam 494 bin dekardı. Biz 494 bin dekardan 397 bin ton çeltik aldık. Bu rakam ile Türkiye’de çeltik üretimin de ülkemizin yüzde 41’ini ilimizden gerçekleştiriyoruz. Bu rakamla da Türkiye çeltik üretimi sıralamasında da birinci sırada yer alıyoruz.” İfadelerine yer verdi.
Damla sulama yöntemi ile ekim alanlarını genişletecekleri belirten Bayazıt, “Bu proje ile aynı zaman da ne yapacağız. 500 bin dekarlık ekşim alanımızı daha da çok genişleteceğiz. Eğimli arazide bayırlı arazilerde de çeltik yetiştirebileceğiz. Bu ovadaki bu baskıyı dağıtmış olacağız. Hep beraber sonuçlarını da göreceğiz. Ekip olarak ta projeyi takip ediyoruz.” Diye konuştu.
Hasadı da hep beraber görürüz. Bu rakamlara da ulaşırsak ben seneye bu ekim alanlarının daha da çok bu sistemi kullanarak artacağını düşünüyorum. Üreticimize teşekkür ediyorum güzel iş çıkardı.
Edirne Taaykadın köyünden çiftçi Ersun fırtına, 1985 yılından beri geleneksel çeltik ekimi yaptığın, bu yıl ilk kez damla sulama yöntemi ile çeltik ektiğini söyledi. Çeltik ekiminin zor olduğu yerlere, suların az olduğu bayır arazilere damla sulama yöntemi ile ekimi gerçekleştirdiğini belirtti. Fırtına, “Bu proje çok güzel bir proje, çeltik ekilemeyen alanlarda bize çeltik ekimi sağlıyor. Bunu buğday ve ayçiçeği ile kıyaslayacağız. Bize getirisinin daha fazla olacağını düşünüyoruz. Projeyi hayata kazandıranlar teşekkür ediyoruz.” Dedi.(Haber-Fotoğraf: Alp Togan BOLU)
Edirne Tarım ve Orman Müdürü Atilla Bayazıt, Karakasım köyünde damla sulama yöntemiyle ekim yapılan arazide üreticilerle birlikte incelemede bulundu. Bayazıt, gazetecilere yaptığı açıklamada, Geleneksel yöntemle ekimde çeltiğin bol suya ihtiyacını olduğunu anımsatarak, damla sulama yönteminin önemli miktarda su tasarrufu sağlayacağını ifade etti
Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli’nin talimatları ile damla sulama projesinin hayata girdiğini belirten Bayazıt, “Bu projede tarım arazilerinin kullanımının etkinleştirilmesi projesiydi. Bu proje doğrultusunda, biz de ilimizde çeşitli projeler hazırladık. Bitkisel üretim projeleri hazırladık ve bakanlığımıza gönderdik. Bakanlığımızda projeler onaylandıktan sonra finansman sağladı. 26 Mayıs’ta ilk projemizi de uygulamaya koyduk. Valimiz Ekrem Canalp’in katılımıyla bir lansman gerçekleştirdik. Bu proje de damla sulama yöntemi ile çeltik yetiştiriciliğinin yaygınlaştırılması projesiydi. Bu projeyi İpsala Kumdere köyümüzde lansman yapmıştık. Orada projeyi uygulamaya koymuştuk. Bu projeden 32 üreticimiz faydalanıyor, destek veriyorlar bizlere. Biz de 32 üreticimize yaklaşık 20 bin 300 kilo sertifikalı çeltik tohumu dağıttık. Yüzde 75 hibeli olarak. Üreticilerimiz bu tohumları, eğimli ve bayır arazilere ekilişleri gerçekleştirdiler. Bu klasik bir metot ile ekiliş değildi.” Şeklinde konuştu
Klasik metotta çelikte başka ürün ekilmediğini yeni metot ile tarlaya başka ürünlerinde ekilebildiğini dile getiren Bayazıt, “Nasıl ektiler bunu. Mibzer ile ekim yaptılar. Valimizde o lansman da zaten mibzer ile ekim yapmıştı. Damla sulama yöntemi ile çeltik yetiştiriciliğinde bildiğimiz hububat nasıl ekiliyorsa çeltiği de bu şekilde ekiyoruz. İçeresinde bulunduğumuz tarlada 22 Mayıs itibarinde ekilişi yaptı. Bu tarlada da üreticimiz daha öncesinde yulaf bitkisi vardı. Yulaf bitkisini hasat ettikten sonra çeltik ekimini gerçekleştirdi. Klasik metotta normalde çeltikten başka herhangi bir ürün üreticilerimiz ekmiyorlar.” Diye konuştu.
Damal sulama yöntemi ile su tasarrufu sağlandığının belirten Bayazıt, “Bu yöntemin çok avantajları var. Günümüzün en önemli konularından bir tanesi su. Suyu iyi kullanmamamız lazım ve gündemimizin en önemli konularından bir tanesi. Bu yöntem ile biz su tasarrufu da sağlamış olacağız. Normalde klasik mettotda yani şu an da ova da yapılan devamlı sulamada ki sistem de çeltik yetiştiriciliğinde dekara ortalama bin 800 ile 200 bin ton kadar su harcanmakta. Bu sistemde ise yaklaşık dekara 800 ile bin ton kadar bir su harcanmaktadır. Bu da bize yüzde 60 ve üzerinde su tasarrufu sağlamaktadır.
Bir kilo çeltik üretmek için bu yöntemde yaklaşık 800 ile bin litre arasında su kullanmaktayız. Bakanımız da kuraklık ile ilgili temas ediyor, açıklama yaptı, kuraklığın en etkili silahı aslında damlama sulama, biz bu şekilde suyu kontrol altında tutarak kuraklığa karşı da mücadele etmiş oluyoruz.” Diye konuştu.
Klasik metotta Ekim ayına kadar tarlanın boş kaldığını ifade eden Bayazıt, “Klasik metot ta ekim ayına kadar, ekim ayında hasat ediliyor çeltik ve mayıs ayına kadar tarla bomboş kalıyor. Bu usul de çeltiği ekim ayında beraber inşallah hasat edeceğiz. Hasat ettikten sonra yine üreticimiz bu tarlaya başka bir ürün yem bitkileri ekebilecek. Bu tarla da yulaf vardı, biz bunu hasat ettikten sonra çeltik ektik. Bu da bize oldukça büyük bir avantaj sağlayacak. Seneye isterse üreticimiz bu tarlaya başka bir ürün ekebilir. Ayçiçek, Buğday ekilebilir. Ürünleri değiştirebilir. İkinci ürün alabilir.” Şeklinde konuştu.
Bayazıt, “32 Üreticimiz ile bu projemize başladık ama diğer çeltik üreticilerimiz de şimdi gözleri bu projenin üzerinde ve verimleri bekliyor. Verimlerde normal klasik metotlara yakın veya ona eşdeğer olur. 700 750 kilo alan üreticilerimizi de biliyoruz. Bu rakamları alırsak oldukça güzel.” Dedi.
Çeltik üretiminde Edirne’nin birinci sırada olduğunu belirten Bayazıt, “Klasik metotta üretimimiz tamamen ovaya sıkışmış durumda. Bu sene 500 bin dekar üzerinde çeltik ekilişi bekliyoruz. Geçen sene bu rakam 494 bin dekardı. Biz 494 bin dekardan 397 bin ton çeltik aldık. Bu rakam ile Türkiye’de çeltik üretimin de ülkemizin yüzde 41’ini ilimizden gerçekleştiriyoruz. Bu rakamla da Türkiye çeltik üretimi sıralamasında da birinci sırada yer alıyoruz.” İfadelerine yer verdi.
Damla sulama yöntemi ile ekim alanlarını genişletecekleri belirten Bayazıt, “Bu proje ile aynı zaman da ne yapacağız. 500 bin dekarlık ekşim alanımızı daha da çok genişleteceğiz. Eğimli arazide bayırlı arazilerde de çeltik yetiştirebileceğiz. Bu ovadaki bu baskıyı dağıtmış olacağız. Hep beraber sonuçlarını da göreceğiz. Ekip olarak ta projeyi takip ediyoruz.” Diye konuştu.
Hasadı da hep beraber görürüz. Bu rakamlara da ulaşırsak ben seneye bu ekim alanlarının daha da çok bu sistemi kullanarak artacağını düşünüyorum. Üreticimize teşekkür ediyorum güzel iş çıkardı.
Edirne Taaykadın köyünden çiftçi Ersun fırtına, 1985 yılından beri geleneksel çeltik ekimi yaptığın, bu yıl ilk kez damla sulama yöntemi ile çeltik ektiğini söyledi. Çeltik ekiminin zor olduğu yerlere, suların az olduğu bayır arazilere damla sulama yöntemi ile ekimi gerçekleştirdiğini belirtti. Fırtına, “Bu proje çok güzel bir proje, çeltik ekilemeyen alanlarda bize çeltik ekimi sağlıyor. Bunu buğday ve ayçiçeği ile kıyaslayacağız. Bize getirisinin daha fazla olacağını düşünüyoruz. Projeyi hayata kazandıranlar teşekkür ediyoruz.” Dedi.(Haber-Fotoğraf: Alp Togan BOLU)





